fredag 3 juli 2009

All vår början......

Jag har inte stickat någon kofta på detta vis förut!
Men eftersom Fale-koftan blev så bra när Tant kofta var så generös att hon stickade den till mig, så måste man ju testa!
Det vita garnet är en blandning av egen lammull från Värmlandsfår och Alpackaull köpt från Skåne. Garnet är tvåtrådigt och lönspunnet hos Madame Lutuss.
De färgade ränderna är av handspunnet garn i liknande grovlek, också tvåtrådigt.
Det har gått bra tycker jag, glömde ju att ta in i halskanten vid rätstickningen, så jag gjorde det när slätstickningen påbörjades. Det verkar vara OK, lite mjukare ringning.
Det är ju en perfekt modell att variera när man väl kommer in i "tänket".
Går ju att variera i oändlighet.
Jag har flera små koftor i huvudet, men det är så varmt så det får vila lite till.
Har gjort en del på nederdelen också, den blir mera vit än den övre.
Jag har ju en stor fördel som har en att mäta på...
Ändå verkar den jag gör lite större nertill.
Mycket roligt projekt och idé tycker jag!

8 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Den är så vacker, både romantisk och stilig på samma gång.
Tycker Koftan.

fale artut sa...

Det MÅSTE jag berätta för mannen, han har inte så lätt att se alla nyanser! Tack snälla!

Anonym sa...

Precis så här tycker jag en stickblogg skall vara, jag har inte stickat någon kofta ännu men kommer garantert att göra det, det är så himmla roligt att läsa din beskrivning och sen få se hur de olika resultaten ser ut. En eloge till dig för att du startade med detta! Karin

bara Lova sa...

Vad fina färgerna var på det randiga garnet var!

Rosenvante sa...

Ja, det är härliga färger du har. Är lite avis eftersom du har originalet att kolla och mäta efter.

AnJa sa...

Fale fin kofta!!! Nu kom en liten ide´till i mitt huvud. Randig över bysten och sedan enfärgat ribbstickad?? Kanske något att prova.

Metta sa...

Så snyggt det blir med de vackra ränderna tillsammans med det vita garnet. Ständigt nya idéer och inspiration till fler koftor.

Mia stickar sa...

Så underbara färger!