torsdag 23 juli 2009

Ytterligare en av koftans koftor


Hej på er!
Här har ni en till som fastnade för Koftans lysande mönster! Jag har stickat koftor/tröjor uppifrån och ner tidigare, men den här varianten ger bäst passform- utan tvekan!






Garn: Fleece Artist Margaree färg: Stardust. Inhandlat hos Garnkorgen En härva räckte till nästan hela koftan... Två varv på kroppen och ärmar fick jag använda av härva nr två. Så är man mindre än stl 46/48 och kör liknande modell bör en härva räcka utan problem!

Stickor: Knit Pro Nova Metal nr 6

Slätstickning och kanter av mosstickning.
Knappar i blå pärlemor, passade bäst till det skiftande garnet.

Stickade en kortare modell med trekvarts-ärm, av den enkla anledningen att alla mina favoritkoftor har just den modellen. =)

Garnet rekommenderas varmt. Mjukt, lättstickat och underbart att sticka med! Innehåller ull och mohair och en liten dutt silke, så koftan har en härlig luddighet och läcker lyster! Värt varenda krona!!

Har nu börjat på kofta nr två. Den här gången i Kauni, med dubbel tråd. Återkommer med bildbevis! :)

Fler bilder på koftan finns på min blogg.




8 kommentarer:

Rosenvante sa...

Den ser väldigt skön ut.

The Willow Fairy sa...

Väldigt snygg passform. Fleece Artist har många underbara garner och färger.

fale artut sa...

Så fin färg! Garnet ser väldigt fint ut! Koftan också, pärlemorknappar är underbart!

Maria sa...

Tack, vilka snälla ord! =) Koftan är utan tvekan min nya favorit, jag klagar inte när det kommer en regnig och kall dag - innebär att koftan kan användas. Skratt!

Willow Fairy- håller med! Fleece Artist är min absoluta favorit, deras merino 2/6 har länge varit en favorit som använts till sjalar och barnkläder, bland annat. Det här var första (men inte sista) gången jag testade Margaree.

Bente sa...

Vilken härlig kofta.Ser mjuk och skön ut och färgen är ju superfin.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Snygg! Det garnet måste provas.

Stick-kine sa...

Koftan ser jätteskön ut!

metamorphosis sa...

Så fin den blev!
Nu blev jag ju också sugen att sticka en sån lite kortare kofta, med kortare ärmar...