söndag 3 januari 2010

Huvakoftan är klar!



















Huvakoftan till min son är slutligen färdigstickad. Den är väldigt mjuk och skön i garn av 75% bomull 25% silke. Sonen muttrar över att ärmhålen blev för djupa. Jag tror inte att det är det som är problemet. Jag tror att det är halsringningen som är lite för stor, trots att jag minskade in den lite innan jag började sticka uppåt, och att den därför glider ner lite på axlarna. Då hamnar liksom ärmhålen längre ner.
Lärdomen är väl att man bör minska in till ganska så liten halsringning innan man stickar rakt uppåt och så småningom gör ökningar utåt för huvan. Det kan iof också beror på att garnet är mjukt och tungt. Han får väl använda den ett tag så ska jag analysera sen. Och, jo... jag ska försöka skriva en beskrivning på huvan. Så snart jag skrivit klart min franska uppsats...

6 kommentarer:

Stick-kine sa...

Tröjan ser jätteskön ut!

Katrina sa...

Oj vilken snygg tröja!!

frisky frog sa...

Supersnygg! Du kanske kan "virka" kedjestygn där tröjan övergår till luva för att dra ihop halsen lite...

Stickeri sa...

Jag har funderat på att sy i ett bomullsband faktiskt, det skulle också lösa problemet. Det är så man brukar göra i skrädderi om man har för mjukt tyg.

Maria i Falkenberg sa...

Fin! Jag älskar luva(huva)-tröjor!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vad fin den blev!
med hej fr. Koftan